بكل أمانه نعرض لكم أراء ملاك من ملاك اسبيرانزا في السيارة بعد استخدامهم للسيارة .. تعالوا نشوف تجارب الملاك منقولة من عدة منتديات
1-
1-
2-
أولاً/ تجربتى مع الاسبيرنزا بشكل عام اقدرالخصها فيما يلى:
- السيارة الاسبيرنزا سيارة بدرجة جيد مرتفع وليس امتياز.
- اغلب مشاكل السيارة-ان وجدت - ترجع الى التقفيل المحلى وليس مشاكل فنية.
- الاهتمام بالسيارة والخدمة يتحسن من جانب الوكيل بشكل كبير يوم بعد يوم، ولكن المشكلة فى الناس - على طول معترضة.
- السيارة متينة جداً وثابتة جداً ودرجة الامان فيها عالية جداً،والمشكلة فيها لو جدت بتكون محصورة بشكل كبير فى العفشة،بتتفكك بسرعة شوية.
- نقدر تقول ان السيارات اليابانية او الكورية اكثر جودة- ولاكن موش بدرجة فرق السعر العالى(مثلاً الفيترا المعادلة للتيجو وبنفس الموصفات تقترب من200 الف جم - وهى احسن من التيجو، بس موش بدرجة فرق يصل الى ضعف السعر).
- يعنى انتى راكب سيارة بمواصفات وامكانيات اكثر من السعر المدفوع فيها تحت اى مسمى – ودة الخلانى بغير بنفس النوع (مناسب جداً لامكانياتى وموش ممكن يتناسب فى اى عربية تانية).
- اعادة البيع ليها وعن تجربة جيدة جداً.
- معظم الناس اللى عيبت فيها اصلاً لم تركبها - واعترضت عليها من باب الاعتراض وبس.
ثانياً/ بالنسبة للسيارة التيجو:
- ارتفاعها وحجمها وامكانيتها، تجعل قيادتها ممتعة جداً ومناسبة جداً لشوارع مصروسعرها لمثيلاتها ببلاش ، وطبعاً مراتى بعد سواقتها باعت عربيتها الاسبيرنزا516 واستولت عليها، لسهولة سواقتها لان ابعادها مع ارتفاعها وحجمها بتسهل التحكم فيها خصوصاً مع شوارع وزحمة مصر وارتفاع الارصفة، وانا سوقت على طريق العين السخنة على سرعة اكتر من 170 كيلو متر ، ومكملتش عشان مراتى كانت جنبى وخافت.
- طبعاً فى تحميل الشنط اوالاشخاص وخلافة - بتشيل بتشيل (عربية نص نقل)- خصوصاً لو تم طى الكراسى الخلفية.
- مشاكلها منحصرة فى عيوب التقفيل المحلى ، زى الابواب بتشخشخ شوية عن القفل والفتح والزجاج نازل والابواب الخلفية تقيلة شوية فى الفتح والقفل - وهى عيوب بسيطة وموش فى كل السيارات- وبتحتاج تربيط عفشة بسرعة شوية .
- التكييف كافى واستهلاك البنزين بالنسبة للمحرك ال2000 سى سى معقول وموش اكتر من مثيلاتها اوى.
- من الاخر هى سيارة مناسبة جداً وجيدة جداً وليست ممتازة وموش ممكن تركب اى سيارة بدفع ثنائى وبالامكانيات والكماليات وقوة المحرك دة بالسعر دة .
فاللى عاوز يشتريها يتوكل على اللة وميدقش فى الملاحظات البسيطة الممكن يلاقيها، وهى على فكرة ممكن تلاقيها العربيات الاخرى اسيوية او اوربية - بس احنا موش بنسامح على اساس انها صينى ولو فى عربية تانية بنقول عادى.
3-السلام عليكم اخوانى
ياجماعة ياريت اللى يتكلم يكون عن تجربة مش مجرد انه بس ان الواحد يسمع اى شئ يردده و خلاص أو مثلا علشان هى صينى تبقى زى اى حاجة صينى قليلة الجودة أو يكون شاف عيب مثلا زى ان الباب مش بيتقفل بسهولة تبقى العربية كلها وحشة
الحمد لله العربية معايا من حوالى 4 شهور
عايز اقولكو ان مفيش حاجة بالسعر دة لحد ازيد 50 أو 60 ألف جنيه ممكن تقارن بيها أساسا ولا حتى التيريوس اللى ممكن تقلب من اى شوية هوا بس المشكلة ان الناس اما بتسمع كلمة صينى تقولك على طول فيه حد يجيب حاجة صينى
العربية زيها زى اى عربية تانية فيها مميزات و عيوب
ممكن ألخصها فى الأتى , المميزات اللى شفتها الى حد الأن :
1- ارتفاعها عن الارض ممتاز و دة اكتر ماميميز العربية و مناسبة جدا لشوارعنا
2- السحب برده كويس جدا جدا بالرغم انها 1600 سي سي
3-صاجها قوى يعنى امتن مثلا من التيريوس
4-كماليات ممتازة
5- بالنسبة للتكييف هو كويس جدا جدا بالذات باليل , الصبح لو العربية واقفة فى الشمس مدة طويلة بياخد وقت شوية عقبال اما يسقع بس كل اللى فى العربية حيحسو بيه و بيقى زى الفل
6- من أكتر مايميز العربية الثبات بتاعها مع انها عالية بس يمكن اللى بيديها الثبات دة انها عريضة لان فيه مثلا عربيات عالية زى التيريوس أو الشيروكى الليبرتى الثبات بتاعها ضايع( ودة من كلام ملاكها يعنى مش بقول اى كلام من دماغى)
7- الموتور صوتوه هادى جدا يكاد ممكن متسمعوش لو انت واقف و العربية دايره
8-العفشة ممتازة ولاهى ناشفة ولا هى ناعمة
9- ممكن تتحكم فى وسع الصالون أو الشنطة لان الكراسي اللى ورا بتطلع لقدام و ترجع لورة وحتى اما بترجع الكراسي لورة خالص بتقى مساحة الشنطة واسعة برده
العيوب اللى شفتها اللى حد الان :
1- الابواب مش بتتأفل على طول يعنى لازم ترزعها بس اما روحت التوكيل ظبتتولى 3 أبواب و فيه باب واحد متظبطش كويس (بس اعتقد ان دة مش عيب قوى يعنى لان زى اى عربية فيه لمبة التابلوه بتقولك ان فيه باب مفتوح)
2- خامات الطابلوه و الابواب داخلية متوسطة الجودة يعنى تقريبا زى العربيات الكورى شوية
3- مركز الصيانة اللى روحته فى الاسماعلية فى صيانة الالف مش اد كدة يعنى تحس ان الصنايعية اللى هناك معندهمش خبرة اوىو تحس كدة ان مفيش اهتمام اوى بالعميل بس أعتقد ان اللى فى القاهرة حيكون أفضل يعنى مثلا كان فيه لمبة الدينامو بترعش بس قالولى ان الكهربائي مش موجود علشان يبص عليها فعملتهاش لحد اللواقتى مستنى اما اروح اى مركز صيانة تانى
4- التقفيل متوسط الجودة (على فكرة العربية بتنزل فى ايطاليا باسم dr5 و تقفيلها شكلو ممتاز جدا أكيد مش تقفيل زى أبو الفتوح)
5- استهلاك البنزين عالى شوية اما تمشي بيها جوة البلد يعنى 20 لتر ممكن يعملو حوالى 150/160 كيلو تقريبابس على السفر استهلاكها كويس
عايز اضيف حاجة ان معظم الناس هنا فى بورسعيد مش بيركبوا أى عربيات يعنى مثلا مش بيقتنعو الا باليابانى أو الالمانى(بالذات الهوندا أو الفولكس بجميع موديلاته بالذات الجولف) ومش بيقتنعوا باى عربية متقفلة فى مصر حتى لو مرسيدس بس العربية بدأت تعمل شغل جامد أوى هنا فى بورسعيد و ناس كتير جابتها
وبرده علشان الكلام يكون مظبوط انا بتكلم على الفترة اللى جربت فيها العربية من يوم ماستلمتها يعنى مش حنقدر نقول التقييم الفعلى 100% الا بعد تجربة العربية لاكتر من 3 سنين على اللأقل
المهم العربية زيها زى اى عربية تانية فيها مميزات و عيوب ممكن نلخصها فى الأتى
المميزات اللى شفتها الى حد الأن :
1- ارتفاعها عن الارض ممتاز و دة اكتر ماميميز العربية و مناسبة جدا لشوارعنا
2- السحب برده كويس جدا جدا بالرغم انها 1600 سي سي(ملاحظة ان التيريوس مثلا 1500 سي سي)
3-صاجها قوى يعنى امتن مثلا من التيريوس و من عربيات يابانى و كورى كتير
4-كماليات ممتازة
5- بالنسبة للتكييف هو كويس جدا جدا بالذات باليل , الصبح لو العربية واقفة فى الشمس مدة طويلة بياخد وقت شوية عقبال اما يسقع بس كل اللى فى العربية حيحسو بيه و بيقى زى الفل
6- من أكتر مايميز العربية الثبات بتاعها مع انها عالية بس يمكن اللى بيديها الثبات دة انها عريضة لان فيه مثلا عربيات عالية زى التيريوس أو الشيروكى الليبرتى الثبات بتاعها ضايع( ودة من كلام ملاكها يعنى مش بقول اى كلام من دماغى)
7- الموتور صوتوه هادى جدا يكاد ممكن متسمعوش لو انت واقف و العربية دايره
8-العفشة ممتازة ولاهى ناشفة ولا هى ناعمة, بالنسبا لى برده ماقدرش احكم على قوة تحملها فى الوقت الحالى بس شفت الفيديو دة على اليوتيوب للتيجو 4x4
9- ممكن تتحكم فى وسع الصالون أو الشنطة لان الكراسي اللى ورا بتطلع لقدام و ترجع لورة وحتى اما بترجع الكراسي لورة خالص بتقى مساحة الشنطة واسعة برده
10-فيها أماكن تخزين كتير داخلية و برده فيها قضبان فوق السقف لوضع شنط أو اى احتياجات أخرى
العيوب اللى شفتها اللى حد الان :
1- الابواب مش بتتأفل على طول يعنى لازم ترزعها بس اما روحت التوكيل ظبتتولى 3 أبواب و فيه باب واحد متظبطش كويس (بس اعتقد ان دة مش عيب قوى يعنى لان زى اى عربية فيه لمبة التابلوه بتقولك ان فيه باب مفتوح)
2- خامات التابلوه و الابواب داخلية متوسطة الجودة يعنى تقريبا زى العربيات الكورى شوية يعنى احسن من السيراتو مثلا بس مش أحسن من الكروز
3- مركز الصيانة اللى روحته فى الاسماعلية فى صيانة الالف مش اد كدة اوى يعنى تحس ان الصنايعية اللى هناك معندهمش خبرة و تحس كدة ان مفيش اهتمام اوى بالعميل بس أعتقد ان اللى فى القاهرة حيكون أفضل يعنى مثلا كان فيه لمبة الدينامو بترعش قالولى ان الكهربائي مش موجود علشان يبص عليها فعملتهاش لحد اللواقتى مستنى اما اروح اى مركز صيانة تانى
4- التقفيل متوسط الجودة (يعنى مثلا اللى بتنزل فى ايطاليا باسم dr5 تقفيلها شكلو ممتاز جدا أكيد مش تقفيل زى أبو الفتوح, أول ماجبتها اتلاقيت الجلدة اللى تحت المساحات مفكوكة و لزقتها بأمير)
5- استهلاك البنزين عالى شوية اما تمشي بيها جوة البلد يعنى 20 لتر ممكن يعملو حوالى 150/160 كيلو تقريبا و ساعات كمان 140 كيلو بس على السفر استهلاكها كويس
6- غطاء الاستبن اول حاجة بتتخبط من ورة مش الاكصدام لانه بارز عنه علشان كدة لازم تخلى بالك و وانت بتركن علشان ميتجرحش